ZÁKLADNÍ ŠKOLA UNHOŠŤnám. T. G. Masaryka 58, 273 51 Unhošť

Sochy jako paměť národa 2

V rámci pracovních činností se žáci zapojili do výtvarně-technického projektu inspirovaného knihou Ahoj socho a tématem „Sochy jako paměť národa“. Cílem bylo propojit poznávání umění s praktickou tvorbou a rozvíjet manuální zručnost, kreativitu i kulturní povědomí.

Co se žáci naučili a dozvěděli:

  • Umělecký kontext: Diskutovali o významu soch ve veřejném prostoru a o tom, jak sochy uchovávají paměť národa. Seznámili se s pojmy lapidárium, architekt, restaurátor, kurátor, menhir.
  • Místní kontext: Žáci znají sochy v okolí školy i svého bydliště a přemýšleli o jejich významu.
  • Práce s materiálem: Naučili se vlastnosti pórobetonu, jeho využití a techniky opracování.
  • Bezpečnost a technika: Správné používání nástrojů (pilky, rašple, kladívka) a zásady bezpečnosti při práci.
  • Proces tvorby: Od návrhu tvaru přes hrubé opracování až po finální úpravy povrchu. Každý žák vytvořil vlastní originální sochu.
  • Spolupráce a kreativita: Pracovali ve skupinách, pomáhali si při upínání materiálu a sdíleli nápady.

Výsledek: Vznikla kolekce originálních soch, které si žáci odnesli jako vlastní dílo. Projekt přinesl propojení výtvarné výchovy, technických dovedností a kulturního vzdělávání.